środa, 29 stycznia 2014

Coca Cola - to jest to !


Krótka historia  Coca  Coli.

Każdy z nas zna ten słodki smak Coca Coli. Towarzyszy nam ona przy niemal wszystkich dużych okazjach i wielu codziennych chwilach. Dietetycy ciągle powtarzają, że jest to zbyt słodki i sztuczny napój. Jest jednak w nim coś, że nawet Ci którzy nie nadużywają jego picia …raz na jakiś czas zgrzeszą mocno gazowanym , słodkim , karmelowym w barwie napojem.

 


Aptekarska receptura.

Ameryka XIX wieku to eksplozja przedsiębiorczości  i gorączki złota i nieustannego poszukiwania złóż ropy naftowej. Rozwój kolei, zakładania i rozbudowy wielkich aglomeracji miejskich.

W poszukiwaniu swojej drogi do sukcesu nie ustępował nawet na chwilę pewien  aptekarz z Atlanty dr John Pemberton . 8.maja  1886r. w swoim mosiężnym kociołku stworzył mocno aromatyczny syrop o  kolorze karmelowym. Miksturę natychmiast zaniósł do największej apteki w Atlancie i tam po dodaniu wody sodowej – rozpoczęła się sprzedaż najbardziej popularnego napoju na świecie. Początkowo napój sprzedawano na szklanki w cenie 5 centów na sztukę. Nazwę „Coca –Cola” oraz wykaligrafowany znak towarowy w formie jaką znam do dziś -  stworzył wspólnik i księgowy dr Pembertona. Pierwsza reklama pojawiła się 26.maja 1886 r w „ Atlanta Journal” pod hasłem : Coca – Cola jest pyszna i orzeźwiająca.

Niestety dr Pemberton nie dożył sukcesu swoje dzieła, gdyż zmarł półtora roku po opracowaniu receptury.

Skład napoju to : woda, cukier (w Coca-Cola Light aspartam ), dwutlenek węgla, karmel amoniakalno-siarczynowy E150d (barwnik), kwas ortofosforowy E338 (regulator kwasowości), aromaty, kofeina

Specyficzny smak Coca-Cola zawdzięcza zawartości mieszaniny smakowo-zapachowej o nazwie – Merchandise 7X. W Merchandise 7X znajdują się olejki eteryczne: z pomarańczy, cytryny, gałki muszkatołowej, kolendry, kwiatów gorzkiej pomarańczy i cynamonu.
Pierwsze ulotki reklamowe Coca Coli, na których dr Pemberton zachwala swój napój jako antidodum na ból głowy, nerwobóle, histerię czy melancholię.

Początkowo Coca Cola była sprzedawana w szklankach.

Kupon reklamowy na szklankę Coca Coli.
 

 

Ojcowie sukcesu.

W 1893 r. recepturę Coca-Coli wykupił właściciel ów największej w Atlancie apteki  pan Candler, który w niezwykle umiejętny sposób rozreklamował napój inny od wszystkich. Mimo, że był niezwykle błyskotliwy, a popularność napoju rosła, Candler nie był przekonany, żeby napój sprzedawać w butelkach!  Nie przewidział także, że 5 lat później para prawników , niejaki Benjamin F. Thomas i Joseph B. Whiteehead zabezpieczą swoje prawa do butelkowania Coca Coli za zawrotną kwotę 1 dolara.
Reklama z 1904 roku.


Reklama z końca XIX wieku.

Reklama z 1890 roku z modelką Hildą Clark, która reklamuję szklankę napoju za 5 centów.



 

Ponieważ sukces Coca –Coli na początku XX wieku był niepodważalny, co chwilę znajdowali się nowi naśladowcy wspaniałego napoju. Na szczęście powściągliwy dr Pemberton swoją oryginalną recepturę trzymał w ogromnej tajemnicy . Następni właściciele marki, również dbali o to by nie trafiła ona w niepowołane ręce – robili wiele, by wyróżnić karmelowy napój od innych podróbek. Recepturę chronił bankowy sejf, a słodki napój rozlewany był w wyjątkowych w kształcie butelkach. W 1900 r. były zaledwie 2 rozlewnie Coca – Coli, dwadzieścia lat później było ich ponad 1000.

Wraz z wejściem Coca –Coli na amerykańską giełdę. Wyjątkowy napój z Atlanty, zaczął przekraczać granice Ameryki.



 

Kolejnym po Candler’u wizjonerem rozrastającej się firmy był Robert Woodruff. Ten prawdziwy filantrop , który został prezesem Coca-Coli w wieku raptem 33 lat- rozpoczął prawdziwą ekspansję napoju poza granice Ameryki . To dzięki niemu Coca-Cola była obecna na olimpiadzie w 1928 r. w Amsterdamie. On także wymyślił …sześciopak, w celu zwiększenia liczby sprzedaży butelek.  Woodruuf , który wszędzie węszył biznes, w porozumieniu z generałem  Eisenhowerem wysłał Coca-Cole wraz z amerykańskim żołnierzami na fronty Europy, w czasie II wojny światowej. Po skończonych działaniach zbrojnych, amerykańscy żołnierze wrócili do swoich amerykańskich żon, a Coca –Cola została zyskując coraz większe grono konsumentów.

Obecnie najwięcej Coca Coli w przeliczeniu na jednego mieszkańca wypija się w Meksyku i Islandii.

 


Clark Gable i Jean Harlow w reklamie Coca Coli.

Reklama na jednym z budynków Bukaresztu.
Coca –Cola  w Polsce.

Napój pojawił się w Polsce pierwszy raz w 1957 roku na Targach Poznańskich. Niestety ówczesna władza uważała go za stonkę kapitalizmu. Przez następne lata dostępny był on jedynie w sklepach Pewexu za dewizy. Dopiero za rządów Edwarda Gierka w roku 1972 ruszyła pierwsza rozlewnia Coca –Coli w Polsce. Aż trudno uwierzyć ,że poeci tacy jak Julian Tuwim i Adam Ważyk w swoich utworach niechlubnie wypowiadali się na temat napoju.

Adam Ważyk

 Po Coca- Cola błogo, różowo
za parę centów amerykańskich
śniliście naszą śmierć atomową
pięć kontynentów amerykańskich.
Po Coca- Cola błogo, różowo!
My, co pijemy wodę nadziei,
wiemy, gdzie sięga dziś nasza wola:
wyszliście z Chin, wyjdziecie z Korei,
my wam przerwiemy sen Coca- Cola
my, co pijemy wodę nadziei.”

Po roku 1980 nasi najlepsi autorzy spoglądali już inaczej na wytwór amerykańskiego kapitalizmu.

W 1982 roku konkurs na hasło reklamowe Coca Coli wygrała – Agnieszka Osiecka. Jej proste hasło: 

„ Coca Cola – to jest to” było na ustach wszystkich smakoszy. Drugie – równie proste hasło zostało wprowadzone w 1992 roku „ Zawsze Coca Cola” . Autorem trzeciego hasła , które powstało w 2000 roku jest znany językoznawca – Jerzy Bralczyk, a brzmi „ Coca Cola – co za radość”

 
Prasowe reklamy z hasłem Agnieszki Osieckiej.

 
Coca Cola w PRL-u .



Coca Cola w świecie reklamy.

Coca Cola to jeden z najbardziej interesujących produktów na tle historii reklamy wszechczasów. Na tym jednym napoju można stworzyć istny podręcznik tworzenia marki, jej windowania, reklamy, rozpowszechniania, polityki firmy itd. Itd.

Biorąc pod uwagę, że Coke , jak mówią na nią Amerykanie, powstała w kraju, w którym jeśli chce się coś osiągnąć trzeba rozpychać się łokciami, niemal natychmiastowo po wprowadzeniu napoju do sprzedaży pojawiły się pierwsze reklamy napoju. Sam znak graficzny, czy kształt butelki nie był przypadkowy. Miał wyróżniać produkt na tle innych - kolorem, kształtem , bo smakiem zasadniczo różnił się od wszystkiego co było dostępne na rynku. Pierwszą reklamą Coca Coli były ulotki rozdawane przez samego dr Pembertona na ulicach Atlanty do degustacji jego „orzeźwiającego i pysznego napoju”, następnie powstał szyld reklamowy odręcznie namalowany farbą olejną.  Późniejszy właściciel pan As Candler wiedział, że reklama jest dźwignią  handlu. Inwestował w bilbordy i reklamy świetlne. Pierwszy neon Coca Coli świeci do dziś na Time Square w Nowym Jorku.

Szybko w reklamach zaczęły pojawiać się znane modelki , no i oczywiście gwiazdy amerykańskiego kina. Napój zachwalały takie gwiazdy kina lat 30 tych jak : Cary Grant, Jean Harlow, Clark Gable czy Greta Garbo.

Pierwsza reklama radiowa pojawiła się w 1927 roku.

Reklamy Coca Coli, mimo, że napój jest znany na całym świecie i jest obecnie w sprzedaży w ponad 200 krajach , są jednymi z najbardziej przemyślanych i spójnych  kampaniami reklamowych na świecie. Współcześnie koncern bardzo angażuje się w politykę pro life,  w swoich reklamach bardzo często pokazuje wartości rodzinne, uśmiech , radość, szczęście. Firma ogromnie angażuje się we wszelkie inicjatywy sportowe, oraz wszelką aktywność pro zdrowotną. Koncern Coca Coli chce także być poprawny politycznie , więc w ostatniej kampanii reklamowej w Irlandii pojawia się para gejowska.


Za to na rynek argentyński wprowadzono napój Coca Cola Life, który słodzony jest stewią i zawiera mniej kalorii niż tradycyjny napój. Te zmiany mają pokazać ekologiczną i zdrowszą stronę koncernu. Napój ma zieloną etykietkę na butelce. Kampania Coca Coli Life już jest wysoko oceniana w świecie reklamy i nawiązuje do polityki firmy.


 

Niby zwykły napój orzeźwiający, stworzony przez ambitnego aptekarza -  dziś podbija rynki całego świata. Znak Coca Coli stał się  jednym z symboli Ameryki, jeśli nie najważniejszym do tej pory. Wcisnął się tam, gdzie ciężko było postawić stopę jakiegokolwiek polityka. Zajrzał za żelazną kurtynę czy chiński mur. Piją go nawet terroryści, którzy są śmiertelnymi wrogami kapitalizmu amerykańskiego . Coca Cola była symbolem globalnego konsumpcjonizmu i najbardziej rozpoznawalną marką na świecie, do czasu kiedy nie przebił jej inny amerykański wynalazek…ale to już inna historia.






żródło : Wikipedia, Coca-cola.com.pl, querrty.com, fronda.pl, pinterest.

1 komentarz: